Lindelyst – årets gang i en have på landet…

– en haveblog

2016 i billeder

Skriv en kommentar

Et tilbageblik på året der gik i billeder. Der sker altid noget i en have uanset årstiden.

Januar:

Året startede med masser af sne i januar. Vi elsker sne og det er så smukt når alt er hvidt i hele haven.

Februar:

Så er der gang i vintergækkerne. Dejligt at de lyser op i haven.20160321_102620.jpg

Marts:

Endelig er de her. Alle de skønne krokus som jeg satte i vores græsplæne for flere år siden. Dengang satte jeg 800 løg og vi nyder stadig de skønne farver som kommer troligt år efter år.

April:

Så er der gang i forspiring af tagetes som er en blomst jeg ynder at bruge i mine krukker og rundt om i bede til at dække huller. Desuden bruger jeg den i drivhuset til at stå imellem mine tomatplanter til at holde skadedyr væk.

Bønner sætter jeg hvert år – ikke for selve bønnernes skyld men pga de skønne røde blomster og planten bliver stor og frodig igennem sommeren.

Maj:

Så er der kommet godt gang i haven. Græsset er kommet godt igang og græsslåmaskinen er kommet ud af garagen. Drivhuset bliver brugt af både os men også af vores katte som nyder varmen. Det lille vandbassin i drivhuset er fyldt op med vand og husfreden vokser lystigt. Vi planter eufeu i vores sammenplantning på gårdspladsen. Planterne skal dække jorden imellem de større buske.

Juni:

Pelargonierne er kommet ud i drivhuset. Ved siden af drivhuset har jeg lavet et nyt bed hvor jeg har sat flere forskellige hostaer som er en af mine yndlingsplanter. Igen i år har jeg sort petuniaer og det er simpelthen et must da jeg er vild med den sorte farve til blomster. I år har jeg flyttet mine plantekummer ud og plantet direkte i jorden. Det var en beslutning som vi er rigtig glade for da det bl.a. har lettet vandingen.

Juli:

Græsplænen og vores skønne rhododendron bed. I år forsøgte jeg med græskar igen og det startede rigtig godt men der kom rigtig meget vand i løbet af sæsonen så der blev ikke rigtig nogle græskar i år. Det var også i år at vinbjergsneglene kom ind i vores have. For sjov skyld har vi skrevet et nr. på hver snegl. Det har været sjovt især for børnene at se de forskellige snegle med numre på i løbet af sommeren.

August:

Bønnerne er kommet godt igang. De står og pynter ved døren ud til haven. De røde blomster er endnu ikke kommet.  Den lille kurv er dagens høst fra drivhuset. De to nederste billeder er også fra en dag hvor jeg tømte drivhuset for modne tomater og agurker.

September:

Så fik Lindelyst en ny beboer. Den lille skønhed forrest i billedet hentede vi på en gård i nærheden. Hun er en blanding af maine coon og almindelig huskat. Det bliver spændende at se hvordan hun udvikler sig. Årets høst af græskar blev ikke så stor i år. Vi håber at næste år bliver bedre. Det er nu tiden for at lægge næste års blomster så har fyldt to krukker op med tulipan løg.

Oktober:

 

Så er der pyntet op til vinteren og gjort klar til at pynte op til jul. I år opdagede jeg en ny butik i Randers nemlig Havefolkets Lagersalg. Her er der mange forskellige planter til rigtig gode priser og mange skønne ting til haven. Jeg kommer altid hjem med nogle gode ting til haven når jeg har været dernede.

November:

Så er drivhuset klar til at blive lukket helt ned og vores vin er visnet helt ned. Det tog lang tid i år pga. den lange sensommer. Men nu er vinen blevet klippet og drivhuset lukket ned.

20161115_154747

December:

Så blev det endelig december. Jeg kan godt lide at pynte op udenfor og i år fik jeg disse skønne rensdyr af et vennepar. Vores piger synes de er rigtig sjove og de har pyntet på vores gårdsplads hele december måned.

 

Skriv en kommentar