Lindelyst – årets gang i en have på landet…

– en haveblog

Skønne efterårsdage

Skriv en kommentar

Her i kartoffelferien har vi været en del optaget af græskar både med at pynte op med græskarrene men så sandelig også med at skære græskar lygter ud. Hele familien tog også på en udflugt hvor det hyggelige var kombineret med det uhyggelige 🙂

Vi besøgte Mariager Saltcenter som ligger 25 min. kørsel fra os. Her så vi hvordan man laver salt og besøgte deres urtehave hvor de har forskellige planter som tåler meget salt bl.a. strandasters og rynket rose. I anledning af den nært forestående halloween var der pynt (u)hyggeligt op rundt om og der var mulighed for at skære græskar ud og vinde et årskort til centeret for børn. Vi fik skåret græskar ud og børnene vandt skam også et årskort hver 🙂

Laura med Hr. Fugleskræmsel

Jeg har mine fade som jeg er meget glad for at jeg købter i forsommeren. De har stået på terrassen her i sommer – men efter at jeg fik sat højbedet rhomben op er de ikke kommet til deres ret. Så jeg havde bestemt at de skulle stå i gårdspladsen her i efteråret. Fadene skulle indeholde planter som gerne skulle kunne holde vinteren over. Men jeg var gået helt tom for ideer men heldigvis sprang min gode (have) veninde Louise til og ville gerne give komme med ideer til indholdet i krukkerne.

Louise finpudser de små detaljer.

Jeg har søjlecypres, alunrod, vindtråd, stenurt, lyng og hebes. Så er der græskar og æbler i. Jeg er blevet meget glad for krukkerne og det er ikke sidste gang at Louise får lov at have indflydelse på mine krukker.

Den ene af krukkerne i gårdspladsen. Der er noget forskelligt at se på alt efter hvilken side man kigger fra.

Hjemme i haven her på Lindelyst skulle de indkøbte græskar også skæres ud til lygtemænd. Det er første gang i flere år at jeg ikke har store græskar i haven til at skære af. Det var helt underligt at købe dem i supermarkedet. Vi plejer jo at køre ned i haven med en trillebør og udvælge dem vi vil bruge. Bedre held næste år 🙂

Laura skærer et græskar til en lygte hjemme i haven.

Skriv en kommentar