Lindelyst – årets gang i en have på landet…

– en haveblog

Forventningens glæde – georginer..

8 kommentarer

Ja forventningens glæde må være de rigtige ord at bruge når vi taler om georginer eller dahliaer som de også kaldes. Jeg har de sidste to år ikke haft georginer i haven af den grund, at jeg simpelthen ikke kan finde ud af at overvintre knoldene. Jeg har prøvet flere forskellige metoder,  men det går altså ikke så godt for mig. Nedenstående billede er fra en sommer, hvor jeg havde mange flotte og store georginer i et væld af farver. Sikke en sommer.

 I år faldt jeg over frøposer med georginefrø og der røg straks et par poser ned i indkøbskurven. De kostede 5 kr. pr. pose så hvis ikke frøene spirede ville det ikke være en formue jeg havde tabt. Men det gjorde de i allerhøjeste grad.

 

Det var et sand orgie af små spirer der piblede frem i flamingo kassen som jeg brugte til at forspire alle de små planter.

Idag har jeg priklet alle de skønne planter ud i større potter og sikke mange der var. Jeg har omkring 100 små planter til at stå rundt omkring i drivhuset. Der var rigtig mange tilbage i kassen endnu, men jeg har også andre planter som der skal være plads til i drivhuset.

 Billedet er taget inden jeg var færdig med at prikle. Der er georginer overalt inde i drivhuset synes jeg. Er spændt på hvordan planterne bliver da det jo er første gang at jeg har georginer fra frø. Jeg håber på et sandt farveorgie til sommer …

8 thoughts on “Forventningens glæde – georginer..

  1. …..hold da op et orgie der bliver ;0)

  2. Det ser rigtig flot ud med alle de skønne småålanter 🙂
    Det bliver virkelig godt med alle de mange skønne blomster du får i din have. Men blomstre de allerede i år?

    • Hej Annette
      Ja som du jo nok også har læst under selve dahlia indlægget på Drivhusglæder og haveguf ..var der andre som også havde sået og de mente også at de blomstrede i år. Det mente jeg nu også da jeg såede dem men din kommentar gjorde at jeg lige blev lidt usikker 🙂

  3. Det bliver et smukt skue. Held og lykke med det 🙂

    • Hej Ina
      Det håber jeg da på. Elsker dahliaer. Tak for det – har nok brug for held og lykke med at overvintre hvis man kan det med frøsåede dahliaer..

  4. Jeg har prøvet at frøså for et par år siden, det gik over alt forventning. De nærmest indhentede knoldene, jeg også havde lagt. De dannede fine knolde, som jeg kunne gemmme. Det var også spændende at se, hvilke farver og former, der kom frem. De fleste var super-pæne. Jeg har sået lidt igen i år, de skal prkles en af dagene. God fornøjelse med dine.

    • Hej Hanne
      Det lyder da bare super at man kan gemme knoldene fra de frø såede. Det vil jeg da lige være obs på. Vil forsøge i år at gemme knolde.
      Ja det er altid spændende med farverne – jeg er vild med den mørke farve næsten chokoladebrun men den gik desværre til en vinter.
      Skal også lige love for at mine de vokser hurtigt – så håber på mildere vejr ellers får jeg nok snart plads problemer i drivhuset.
      Også god fornøjelse med dine ..
      De bedste hilsener
      Karina

Skriv et svar

