Lindelyst – årets gang i en have på landet…

– en haveblog

Vinterens grøntsag i køkkenhaven

5 kommentarer

Her om vinteren er der ikke så mange grøntsager i min køkkenhave. Men der er en grøntsag som jeg meget nødig vil undvære. Det er vinterporrer.

Forrige år fik jeg ikke sat porrer og det var en stor mangelvare hele vinteren igennem. Ved vores lokale gartner købte jeg en kasse med små forspirede porreplanter til 12 kr. Det giver mig planter nok til 2 rækker med ca 50 porrer. Og der er faktisk intet arbejde med at have dem, udover at lægge jord op omkring dem og holde rent omkring dem. Men det er nok de nemmeste grønsager jeg har i min køkkenhave.

Om vinteren spiser vi tit porrer i maden – det er i simreretter og tærter at vi bruger porrerne. Men selve hofretten her i huset hos både børn og voksne er karrysovs med koteletter med “spejlæg” og tilhørende ris. Karrysovsen ,består af en stor del porrer og løg, som gerne må være lidt stærk. Når koteletten er færdig skal den serveres med et “spejlæg” som er en ring af ananas (som gerne må være vendt på panden så den er lun men er ikke et must..) som lægges ovenpå koteletten og ovenpå ananassen lægges nu en fersken.

Retten har min mand altid fået hos hans mormor som nu idag er en ældre frisk kvinde i 80erne..Hun fortæller at hun lærte at lave den i 60erne hvor det faktisk var finere madlavning. Men hjemme hos os er det almindelig aftensmad og især om vinteren.

Vi elsker at få det herhjemme og det er absolut en af børnenes favoritter så absolut en god grund til at have porrer i vinter haven.

Næste vinter vil jeg dog forsøge at få flere grønsager som kan klare sig. Har læst om flere muligheder for grønsager om vinteren på de forskellige haveblogs.

Porrer i køkkenhaven januar måned.

 

5 thoughts on “Vinterens grøntsag i køkkenhaven

  1. Jeg har også porrer hvert år, men størrelsen varierer lidt. Jeg tror, at de skal have mere gødning end jeg giver dem 😉
    Grønkål både grøn og rød og palmekål er nogen af mine favorit-vintergrønsager. Dem har jeg hvert år.

    Go’ weekend
    Ina

    • Hej Ina
      Lyder spændende med grønkål og palmekål men hvordan bruger du det? Jeg er nysgerrig på at få flere grønsager i min “vinter” køkkenhave. Det er næsten for dumt ikke at have grønsager om vinteren når vi har pladsen.
      Mht. til gødning til porrer får vores ikke gødning, men om det har noget at gøre med at det er en god fed jord for de er okay store.
      Også god weekend til dig herfra.
      Mange hilsener Karina

  2. Får nu helt lyst til en lækker porretærte…….det skal vist være i morgen ;0)

    • Ja porretærte er bare så lækkert men jeg er den eneste i familien som kan lide den så menuen står faktisk aldrig på porretærte herhjemme. Men så får vi porrer på så mange andre måder 🙂

  3. Ja, porren er ikke til at undvære, og porretærte har jeg lavet siden mine helt unge år – den samme opskrift.

    Sjovt at læse om din opskrift, og ananasringe i madlavningen hører helt klart 60erne til :-))

    Kh. Marlene

Skriv et svar

