Lindelyst – årets gang i en have på landet…

– en haveblog

Julens blomster I

6 kommentarer

Julestjernen:

Hvert år til jul får jeg som regel et par julestjerner og det lykkedes mig som regel at “slå dem ihjel” ikke ret lang tid efter jul. I år vil jeg prøve at lave om på det.

Mens jeg har haft min forstuvede fod har jeg haft god tid til at læse havelitteratur. En af de bøger jeg har været meget glad for at læse er “Vore to haver” af Bjarne Nielsen Brovst. Han har i en periode skrevet hver 14. dag en klumme omhandlende hans og hustruens to haver henholdsvis i nordjylland og østjylland – en cottage garden og en skovhave. Han kommer med mange gode tips til haven og forslag til havebøger. Desuden kan jeg godt lide hans skrive stil så den nye udgave fik jeg pløjet mig igennem under min “sid med foden oppe” periode.

Her skrev han bl.a. en klumme om den såkaldte julestjerne. Han har altid mange julestjerner og de overlever faktisk helt frem til sommeren. Han havde et godt tip som jeg aldrig før havde hørt om.

Hvis du i drivhuset har plantet chili, som ikke må  få for meget vand men heller ikke tørre ud, er rådet nu at plante en julestjerne fra den sidste jul og plante den ved siden af chilien. Når julestjernen begynder at hænge med hovedet er det tid til at vande chilien.

Jeg er lidt usikker på om jeg kan holde liv i min julestjerne så længe at kalenderen står på sommer og liv i drivhuset. Men det var da et godt tip 🙂

Vil nyde julestjernen så længe jeg kan og så må vi se om jeg har held til at afprøve Bjarnes tip …

Den røde julestjerne lyser dejligt op her i vintermørket.

6 thoughts on “Julens blomster I

  1. Elsker simpelthen også julestjerner. Den bringer altid en dejlig stemning ind i stuen her i den kolde tid.

    • Ja så er julestemningen ved at være fuldendt når julestjernen kommer ind i huset. Jeg er mest til den helt røde da den er mest julet efter min smag. Men det er jo så forskelligt.

  2. Jeg kan heller ikke holde liv i dem, men det gælder de fleste potteplanter. Jeg er nu engang bedre til have ;-). Alligevel køber jeg troligt hvert år en eller flere julestjerner. Man kan jo eventuelt bilde sig selv ind, at det er lidt som at købe en buket………;-)

    Ha´en god adventsweekend
    Birgitte

  3. Hej Birgitte
    Det lyder lidt som mig at købe ind og så holder de ikke så længe. Ang. potteplanter er jeg nu mest til de planter som tåler tørke i længere tid 🙂
    Jeg er for dårlig til at købe buketter men NYDER bare at få en buket så det vil jeg begynde at bilde mig selv det ind når jeg handler blomster næste gang.
    Også god adventsweekend til dig 🙂

  4. Hej Karina.

    Jeg kan af en eller anden grund bare slet ikke bestemme mig for, om jeg kan lide julestjerner eller ej! Jeg har dog alligevel troligt købt én hvert eneste år…. og der sker fuldstændig det samme som for jer andre; den dør ret hurtigt. Tak for tippet – og håber det efterhånden går bedre ned foden.

    Glædelig Jul og bedste hilsner fra Mette

    • Hej Mette
      Jeg er efterhånden ved at være terrængående når bare det er på jævn undergrund og fliser. Kan også køre bil men det kniber med at køre trillebør osv. Så havearbejdet må vente men nyder at kan godt lidt rundt i haven – det er simpelthen et must 🙂
      Jeg synes det var et lidt sjovt tip der var i bogen så jeg er spændt på om jeg kan holde liv i planten. Har indviet familien i mine planer så nu kan jeg ikke smide planten ud når vi måske når dertil hvor den ikke kan mere.
      Også en glædelig jul til dig Mette og din familie.
      Mange hilsener Karina

Skriv et svar

