Lindelyst – årets gang i en have på landet…

– en haveblog

Lidt har også ret..

7 kommentarer

Tidligere på foråret satte jeg en masse forspirede græskar og squash planter – desværre kom der, umiddelbart lige efter at de var blevet sat, et par nætter med frostvejr. Selvom de blev dækket ned var det slut med dem.

Samtidig med at de små forspirede planter blev sat, lagde vi også en del græskar frø ned bl.a. halloween og kæmpe græskar. Frøene tog heldigvis ikke skade og er idag nogle rimelig store planter.

Et andet sted hvor der også så småt er ved at være gang i tingene er på terrassen. Her har vi vores frilandsagurker og tomater samt en enkelt chili og peber. En enkelt tomat blev det til som jeg såede som frø, resten er købt ved gartneren. Det var ikke den store succes for mig at så tingene selv. Vi nyder dog stadig de få planter vi har og ser frem til at der kommer gang i væksten.

Agurkplanterne er længst fremme med 5 små agurker som børnene længselsfuldt kigger til hver dag..”Er det mon idag at vi kan plukke en skoleagurk ?? :)..”

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
7 thoughts on “Lidt har også ret..

  1. Det bliver da så dejligt, at få drivhuset færdigt. Men tomaterne er da godt med – du har sikkert valgt det lune hjørne 🙂

    Hvis jeg må komme med et godt råd jvf. mine egne erfaringer ift. agurkerne, så er jeg ikke længere i tvivl om, at det at fjerne agurkerne på stammen, er med til at give endnu flere agurker. Så måske du skulle give børnene lov til at dele de små agurker for at fremme et større udbytte? Jeg ved godt, at mine planter står i drivhus, men allerede nu har vi høstet de tre agurker, som har været udbyttet de foregående år. Jeg havde det frygteligt svært med at fjerne de agurker, der var på planten, men det giver gevinst nu 🙂

    • Hej Susanne..
      Du må hellere end gerne komme med gode råd :))De modtages med kyshånd ..
      Det vil jeg da prøve for den ene plante har 5 agurker nu og den anden kun 1 så vil prøve dit råd.
      Og det lyder dejligt med mange agurker..Vi elsker agurker her i vores familie :))

  2. Jeg har også haft de bedste erfaringer med de squash og bønner, som jeg har sået direkte i jorden i år. Men de forspirede tomater er kommet rigtig godt i gang nu på friland, men de er ikke så store som dine 😉

  3. Det lyder da rigtig hyggeligt med en masse dejlige store halloween græskar. Det er så hyggeligt både at lave dem sammen med børnene og have lys i dem om aftenen i den mørke tid. Men først lidt sommer vil være dejligt 🙂

    Knus

  4. …. det har det bestemt og helt flot at det kan lade sig gøre på friland…
    Vi har vel høstet 6-7 skoleagurker fra det lille drivhus. Det er virkelig stort, hver gang vi sætter tænderne i. Der er bare alt for lidt plads i drivhuset, så nu MÅ vi også snart have et større…..

  5. Er glad for at høre om erfaringerne fra friland..Troede at mine planter var en del bagefter da jeg ikke synes de er så store endnu men det lyder da til at de er så nogenlunde med.
    Ja vores behov forandrer sig jo hele tiden – havde meget glæde af vores drivhus som stod op ad væggen..Men en dag ville vi gerne have og nu er vi godt igang med at bygget et stort drivhus…

  6. Hej Karina
    Du havde et par spørgsmål vedr. ananaskirsebær på min blog, så vælger lige at besvare dig her også, så jeg er sikker på, at du ser dem.
    Den plante jeg har er en selvsåer fra sidste år. Og sidste år købte jeg én plante,som kom til at fylde rigtig meget i drivhuset. Men jeg læste et sted, at man bare kan tørre frøene fra de ananaskirsebær, som man kan købe i supermarkederne og så dem om foråret.
    Den er hjemhørende i Sydamerika, hvor de jo har det lidt lunere end her, men måske kan det lade sig gøre at have den udenfor mod en lun sydmur.

    Ha’ en dejlig aften
    Susanne

Skriv et svar

