Lindelyst – årets gang i en have på landet…

– en haveblog

De skønne rhododendron..

7 kommentarer

 

Et af de skønneste øjeblikke i min have er når vores store rhododendronbed springer ud i et væld af dejlige farver. Det er også skønt når den står stedsegrøn men bliver til noget særligt når den springer ud.

Da vi havde boet på Lindelyst i 2 år var det ved at være tid til at lave nogle ting i haven – for nu kunne huset bruges til at bo i og vi havde fået væltet alle de store træer som fyldte 2500 m2 af haven som er på 4200m2.

Vi valgte at lave et bed med rhododendron, som var langt og smalt og endte ud i en cirkel hvor de skulle stå. Bedet blev lavet i påsken 2006 og allerede nu er mange af planterne blevet meget store og med store krogede grene. I den lange og smalle del havde vi i 2 år stauder, men det var et værre mas med at holde dem fri for ukrudt og nogle af dem truede med at kvæle rhododendronen for enden af bedet.

Så væk med stauderne og ind med flere rhododendron. Det har vi ikke et sekund fortrydt og nyder nu alle de skønne blomster i den periode det varer.

7 thoughts on “De skønne rhododendron..

  1. …. og sikke et bed! Jeg kan levende forestille mig, at det må være et flot syn. Mon ikke du ofte lige er et smut forbi 🙂
    Smart måde at lave kant på – med de halve træstubbe.

    Mange hilsner fra Mette

  2. Sikke en flot og imponerende symfoni 🙂

  3. Det er så imponerende… Elsker også Rhodondron – så de er et stort ønske til min have når den skal ændres på. Og så er jeg også til bonderoser – de er bare rigtig flotte i deres mørkerøde farve – har nydt dem herovre det sidste stykke tid…

    Men virkelig dejligt syn de flotte rhodondendron

  4. Flot syn. Jeg lavede et rhododendronbed sidste år, så det ser ikke helt så imponerende ud endnu. Jeg glæder mig, når jeg ser dit 🙂

  5. Vi er også meget glade for det..Og især når man tænker på at vi købte planterne som små og de er bare blevet så store og flotte. Indimellem har jeg skiftet et par stykker ud men ellers har de holdt til de hårde vintre de sidste par år.
    Og om en dag eller to alt efter vejret så er alle planter i blomst og det er så skønt at se dem..

  6. Smukt! Der er noget særligt ved de planter man selv har “opfostret” !
    Iøvrigt var det ikke dig der ville have kaniner frit i haven….og hvordan går det med projektet? Bedste hilsner Fru Krull
    PS Ja undskyld mit overspring til kaniner, men vi har netop selv fået de sødeste unger og har nu 7 ialt ….

    • Hej Mette
      Ja der er nu noget særligt over planter man har haft som små og pludselig er de blevet kæmpestore..
      Jo det er mig som satser på at mine nye kaninunger skulle med tiden komme til at gå frit rundt i haven.Tillykke med familieforøgelsen :))
      Jeg er kun kommet til projekt sele :)Men kan dog tilføje at på mystisk vis var de kommet ud i haven uden vi vidste det hvor de gik og græssede..Vi kunne kalde dem til os med en bestemt lyd som jeg siger til dem når de bliver fodret, så de er da rimelig tamme vil jeg mene..
      Følger også dit projekt med køkkenhave i krukker – er vild med krukker men det er jo desværre ikke altid at det lykkedes her hos mig men forsøger hvert år med krukker ..
      Hilsen Karina

Skriv et svar

