Lindelyst – årets gang i en have på landet…

– en haveblog

En dag i marts..

4 kommentarer

Så kom forårsmåneden endelig – synes faktisk at jeg kan mærke hvordan luften er blevet mere mild og fuglene synger mere. Om det reelt er sådan eller noget jeg bilder mig ind, skal jeg lade stå hen i det uvisse.

Det kribler i fingerne på mig for at komme ud og rode i  selve haven. Men må nok væbne mig med tålmodighed lidt endnu. Så derfor kaster jeg mig over det nye nummer af HAVEN.

Der er en skøn artikel om perlehyaicnter, som jeg synes er en skøn plante så fin og skrøbelig. Dem vil jeg gerne have flere eksemplarer af i min have, så artiklen bliver studeret nøje. Der nævnes bl.a. at det er nemme forårsløg – lige noget for mig…

Perlehyancinter.

 

En anden artikel handler om at forlænge bærsæsonen i haven med brombær. Jeg fik sat 2 brombær planter sidste år, og er meget spændt på i år, hvordan de har klaret den hårde vinter. Desuden hvor meget de vokser i år, da jeg jo ved at de kan vokse en del. Jeg har også efterårs hindbær i haven som er et kæmpehit. De er nemme at passe og bærrene er store og fyldige desuden vokser planterne meget stærkt.

I år vil jeg udvide mit bærsortiment med røde stikkelsbær. Vi laver al vores marmelade selv, så der skal bruges  rigtig mange kilo bær og det er rart med flere forskellige slags bær.

Tallerkensmækkere er også omtalt i bladet – den vil jeg også kigge nærmere på da det er en blomst vi har meget i haven. Den er nem og køn samtidig med at den er spiselig. I en familie som vores med flere børn er det planter som bl.a. kan spise eller dufter specielt som fanger børnenes interesse. Hvert år prøver jeg at finde nye planter som kunne være spændende i børnehøjde for at få børnene inddraget i haven. Sidste år var det krydderurten ananassalvie som vi fik vi i haven, til stor glæde for alle hele sommeren igennem med dens skønne duft.

Idag var jeg så heldig at min søde nabo kom  over med en bakke perlehyancinter til mig. Det var sødt gjort, og jeg blev meget glad for dem da jeg synes de er nogle skønne forårsbebudere. Så i morgen står den på at plante krukker med forårsblomster og mine nye perlehyancinter..

Perlehyancinter fra min søde nabo.

4 thoughts on “En dag i marts..

  1. Perlehyacint er bestemt yderst nem at have med at gøre, det formerer sig villigt og gerne! Desværre syntes mosegrise åbenbart også at det er en lækkerbidsken, for det år jeg delte mine perlehyacinter og satte mange meter løg, langs med skellet ned til en mark, – ja, der forsvandt de alle sammen på mystisk vis. Kun gangene fra de små gnavere afslørede forbryderen, for længere oppe i haven kommer mosegrisene ikke og perlehyacinterne har det fint! Så slut med løgplanter i markskel hos mig ;o/

  2. Jeg har også masser af perlehyacinter rundt i haven. Jeg har købt og lagt hver efterår, og på dette tidspunkt kommer der også en del købmands-perlehyacinter ind i huset, hvor de bringer forår indenfor. De bliver så plantet ud senere på foråret. Skønt med duften af forår.
    Hilsen Ina

  3. Det er en rigtig god idé, at inddrage børnene i havearbejdet. Meget af det jeg kan omkring haven, kan jeg takke min mor for 🙂
    Perlehyacinter er rigtig dejlige forårsbebudere, som absolut får mere værdi, når de er modtaget som en gave. Og så har du mulighed for at få fingrene i jorden – mon vi får de tilplantede krukker at se?

    • Det lyder skønt at perlehyancinter er nem at have med at gøre og gerne formerer sig. Kan lige se et blomstrende “hav” af små perlehyancinter. Selvom man læser i haveblade osv. at en plante er nem at have med at gøre synes jeg nu ikke altid at det holder stik, så er glad for at høre fra nogen som har fingerne helt nede i jorden :)..
      Planter som jeg har fået forærende har jo en anden historie end hvis man køber den på en planteskole ell. lign. Synes planter med en historie er lidt sjovere i dagligdagen.
      Jeg prøver at gøre børnene interesseret i hvad der sker ude i haven og stadig på deres niveau – de sidste par år har de haft deres egne rækker med grønsager eller blomster som de har sået. Det er altid et hit især når der begynder at komme spirer op og der skal høstes.
      Jeg synes også at man kan ligefrem mærke duften af forår 🙂
      Jeg har åbenbart ingen mosegrise her i haven da der ingen planter forsvinder men til gengæld en masse muldvarpe..

Skriv et svar

