Lindelyst – årets gang i en have på landet…

– en haveblog

Et nabobesøg..

3 kommentarer

En kold eftermiddag var jeg ovre ved en god nabo (herude på landet er vi jo alle naboer om det så drejer sig om 200 meter eller 1 km. fra ens eget hus..) for at hente en af vores børn som havde været ovre og lege med hendes barn.

Her blev jeg budt på the og varme boller uhm, som der straks blev takket “ja tak” til. Til bollerne blev der serveret noget rød marmelade som jeg ikke lige kunne definere. Vi laver alt vores marmelade selv af vores egne bær så jeg var noget nysgerrig.

Rød stikkelsbærmarmelade..

 Det viste sig at være rød stikkelsbær – jeg må indrømme, at jeg ikke vidste man kunne få røde stikkelsbær. Har kun kendt de grønne og har dårlige erfaringer med dem fra min barndom i form af rifter og torne i hænderne fra buskens grene.

Marmeladen smagte så godt at jeg gik hjem og søgte på internettet på røde stikkelsbær og det viser sig jo at der er mange røde arter. Så nu er den helt store research igang – for hvilke planters bær er bedst til at lave marmelade af og jeg skal også finde plads til dem i min have. Jeg har fundet inspiration på havenyt. 

 Jeg har desuden fået lovning på nogle stiklinger fra naboens have, og se det er jo altid spændende for så har man pludselig en plante med en historie bag og det kan jeg godt lide at mine planter har en historie.

Utroligt hvad et nabobesøg kan udvikle sig til.

3 thoughts on “Et nabobesøg..

  1. Hej
    Jeg har tre store røde stikkelsbærbuske fra den forrige ejer og de giver megamængder af velsmagende bær. Jeg kender ikke arten af nogen af buskene. Pøj pøj med at få dem i haven. Jeg har haft buskene i 8 år og aner ikke hvor gamle de er 😉
    Hilsen Lone.g

  2. Jeg har både røde og gule stikkelsbær i min have.
    Buskene er dog endnu så små, at de ikke giver så mange bær. Men jeg glæder mig rigtig meget til den dag, hvor jeg skal lave stikkelsbærtærte. Det smager bare SÅ godt 😉

    Bedste hilsner fra Mette

  3. Det er sjovt at “opdage” nogle nye planter ;)jeg var overbevist om at jeg ikke skulle have stikkelsbær i haven men det er så bare et blevet must for mig..
    Bliver spændende at gå på jagt efter nogle gode buske..

Skriv et svar

