Lindelyst – årets gang i en have på landet…

– en haveblog

Vinterhygge.

7 kommentarer

Hygge til en eftermiddag.

En kold februar dag som idag er det skønt at kunne sætte sig i sofaen med en kop the og hygge sig havelæsning. Jeg har fundet nogle bøger og blade på biblioteket, som jeg glæder mig til at kaste mig over og fordybe mig. Jeg er altid på udkig efter nyt litteratur som kunne være inspirerende at læse og give anledning til nye tiltag.

Jeg er faldet over bogen “Vores køkkenhave” hvori der bliver beskrevet hvordan en køkkenhave bliver til i Sverige. Den er jeg spændt på at læse, da den tidligere har været beskrevet i bladet Haven hvor forfatterne blev interviewet.

Og ” Den engelske have” røg igen med hjem. Det er en bog som jeg kan bruge lang tid på at læse og studere billederne i. Altid et hit :).

Så faldt jeg over en spændende artikel af Laila Sølager & Frank Kirkegaard “Redt op til grønt”. Den lød interessant så må vi se hvad den går ud på.

Noget helt nyt som jeg fandt var en beskrivelse af de gamle victorianske køkkenhaver “The country house kitchen garden”. Den er jeg meget spændt på – det er et emne jeg synes er spændende men har ikke fundet så meget litteratur omkring. Men bliver spændende at se hvad det er for en størrelse.

Så vil dykke ned i bøgernes univers og finde inspiration og nyde de fantastisk flotte billeder som jo som regel følger med i havebøgerne.

7 thoughts on “Vinterhygge.

  1. For mange, mange, mange år siden viste DR en BBC serie om den viktorianske have, som nok var den der for alvor trickede min haveinteresse, så tak for bogtippet. Den må jeg se om jeg kan få fat i.

    God læselyst
    Birgitte

    • Jeg har hørt om den serie og vil meget gerne se den..Det var faktisk et af dine indlæg Birgitte – som gjorde at jeg søgte på bibliotek. dk efter noget af det litteratur som du har skrevet om. Nemlig de engelske havemagasiner og pludselig dukkede den her op.
      Der er ikke så mange billeder i den – der er meget tekst men nu må vi se.
      Jeg leder videre efter litteratur omkring det emne da jeg synes det er spændende den måde man dyrkede på dengang og de engelske køkkenhaver er jo så flotte..
      /karina

  2. Hej Karina.

    Håber du har haft en dejlig læse-dag. Det lyder hyggeligt – og fornuftigt at bruge en grå februardag på det 😉

    En bog om gamle victorianske køkkenhaver lyde også som en bog for mig. Den må jeg vist også kigge efter på biblioteket.

    Fortsat god læselyst fra Mette

  3. I 2011 blev store dele af de fire serier uploadet til YouTube, og jeg har været så forsynlig at samle dem på een webside, hvor de så kan ses direkte på dit fjernsyn, hvor mange nye fjernsyn har adgang enten til YouTube og/eller har browser indbygget, eller hvis du som jeg har et gammelt fjernsyn, kan koble en boks til, som f.eks den eminente “Boxee-box” som har såvel browser som direktre adgang til youTube.

    Der mangler kun 2/3 af oktober, november og december før serien er komplet, men der sker jo ikke så meget havemæssigt i de måneder, så i betragtning af at det er gratis, så synes jeg det går at undvære, – indtil den skønne dag hvor en eller anden uploader de omtalte 3 gange 2 dele á 10 minutter, som mangler.

    Du kan trykke på mit navn for at tilgå min side med de fire serier, plus et Google Earth screenshot fra 1/1 januar 2007 af haven.

    • Hej Kenneth
      Det lyder da bare super.
      Det vil jeg undersøge nærmere. Jeg er vild med den serie og kan da slet ikke forstå at den ikke bliver genudsendt på DR 1. Der er jo så mange genudsendelser alligevel så kan de jo ligeså godt sende noget ordentligt 🙂
      De bedste hilsener
      Karina

Skriv et svar

