Lindelyst – årets gang i en have på landet…

– en haveblog

Frem i lyset.

8 kommentarer

En plante jeg er meget glad for er Agaven. Jeg har haft en del  planter, men vores nye hund synes åbenbart også godt om agaverne. Han bed ihvertfald så meget i nogle af planterne at de gik ud. Men heldigvis har jeg 1 tilbage som nu er udenfor hundehøjde. 

Her sidst på vinteren, begynder jeg at gøre klar til at de planter jeg har overvinterende, så småt begynder at vågne af deres vinterdvale. De bliver sat frem i mere lys og får mere vand dog stadig i  moderate mængder, da der jo desværre nok er et stykke tid før krukkerne kommer ud på terrassen.

Senere på foråret bliver de små aflæggere  og selve moderplanten plantet over i en større krukke. Sidst på sommeren var jeg heldig, der kom flere små aflæggere som snart skal over i en anden krukke. Og her i løbet af vinteren hvor planten har stået frostfrit og været nærmest i dvale, er der faktisk kommet en aflægger mere som kun lige er kommet ovenud af jorden. Så planten har nu 4 små planter som kan komme over i en anden krukke.

Så håber at året vil blive et år hvor agaverne vokser godt til og begynder at strække sig i vejret. Mine har været grønlige de sidste par år,  hvorimod jeg har set andres agaver er mere blålige og faktisk er noget pænere end mine. Om det drejer sig om alderen på planten eller om de blålige planter har noget andet jord ell. lign. som gør at de bliver blå skal jeg være usagt, men spændende bliver det at se hvordan de udvikler sig denne sommer.

 

8 thoughts on “Frem i lyset.

  1. Kære Karina.

    Velkommen blog verden, som i øvrigt er en rigtig tidsrøver, og velkommen som fast læser på min blog. Hvorfor kan man ikke tilmelde sig på din?

    Jeg elsker bare schæferen, også selvom den ikke er så sund, som den burde være. Jeg skal have schæfer igen, når mine gamle ikke kan mere;-)

    Ha’ en dejlig Søndag

    • Hej Madam Bæk
      Ja schæferen er en skøn race. Vi har jo en teenager lige nu – han bliver 2 år til marts :).
      Du kan faktisk godt melde dig til min blog – nederst højre hjørne kan man tilmelde sig ved at skrive sin e-mail så kommer der en mail når der er nye indlæg.
      Jeg har meldt mig til forskellige blogs som fast læser men får man besked via mail eller andet om nye indlæg? Jeg er jo helt grøn i det her..
      Mange hilsener Karina

  2. Der er heldigvis mange måder at få jord under neglene på. At nusse om potteplanterne i februar og gøre dem klar til en ny sæson er dejligt. Jeg venter lidt med mine pelargonier, men har tænkt mig at rydde lidt op i de andre her i løbet af ugen. Og, måske købe en enkelt ny eller to ;-).

    Ha´ en god uge
    /Birgitte

    • Ja det er godt at der er flere ting man kan gøre her om vinteren. Har tænkt over at der faktisk er flere ting end man
      lige går og regner med. For hvis man ser på de forskellige haveblogs er der jo mange forskellige ting at lave i og omkring haven
      på trods af vinteren.
      Jeg skal også igang med mine pelargonier men venter også et stykke tid med dem endnu.
      Ja jeg går også overvejer hvad nyt jeg skal købe – for det skal der vist til..
      Også god uge til dig..
      Mange hilsener Karina

  3. Hej Karina

    Jeg kredser også lidt omkring min overvintrende potter fortiden. Overvejer om det snart er tid med lidt vand. Jeg må indrømme, at det ikke er det, jeg har lagt allermest energi i. Jeg mangler gode opbevaringrum, så ofte har de kolde lange vintre resulteret i, at planterne ikke har klaret det. Det er klart et område, jeg skal til at prioritere lidt højere og det hjælper altid lidt, når man læser om andre der gør det – så tak for det 😉

    Mange hilsner fra Mette

    • Hej Mette
      Jeg har også haft samme problem som dig med overvintring. Men sidste sommer blev min mand frædig med at bygge en garage/værksted med depotrum til diverse ting og sager heriblandt også overvinterende planter.
      Jeg har en del pelargioner som har overvintret i år og dem er jeg meget spændt. Det er første gang jeg prøver det og har også fundet en artikel omkring hvordan man formerer/laver stiklinger selv så det skal også prøves på et tidspunkt.
      Mange hilsener Karina

  4. Åh ja de kære husdyr……de giver mange glæder og “sorger” :0) Mistede vores hund for lidt over ét år siden og savner den stadig…..utroligt som man bliver et vanemenneske og venter på den kommer løbende gennem stuen hver dag :0)
    Velkommen til bloglandia og tak for kommentar hos mig……det varmer altid :0)

    Dorthe

    • Ja vil give dig ret i at man bliver hurtigt et vanemenneske ang. sine husdyr – der er så stille når de ikke er her.
      Synes det er fantastisk at man kan møde så mange herinde i blogland med samme interesse og på den måde dele viden og erfaringer. Glæder mig til at der kommer rigtig gang i havelivet så vi kan “se” hinandens haver..
      /Karina

Skriv et svar

