Lindelyst – årets gang i en have på landet…

– en haveblog

Er foråret mon på vej ?

4 kommentarer

 

 

Her i min have i det nordjyske ligger sneen stadig tung mange steder. Men nogle steder er det begyndt at tø og som følge deraf har vi nu vores helt egen private skøjtebane i haven. Til glæde for børnene og ja vist ikke så mange andre 🙂

Det mildere vejr og det at  solen står højt på himlen, så højt den nu kommer op sådan en kold januar dag, kan lokke de fleste haveejere ud i haven for nu at se, om ikke der er noget der kunne minde om at foråret er på vej.

Og faktisk fandt jeg flere forårsbudbringere.  I et bed fandt jeg disse små spirer som havde kæmpet sig vej opad og vokser stille og roligt fremad. Jeg kan ikke huske hvad de hedder, men de er som regel de første der  dukker op her i januar/februar måned som et tegn på at vinteren forhåbentlig lakker mod enden.

                                

Rhodondendronen er altid skøn synes jeg – om den så står fuld af skønne blomster og der er et aktivt liv omkring den af bier og sommerfugle. Eller den står her om vinteren i sine grønne blade og man kan se en masse nye lysegrønne blade som vidner om at en ny havesæson snart vil tage sin begyndelse.

Det forholdsvis nye syrenbed som sidste år virkelig fik fat og voksede til en pæn størrelse har også kvitteret med de første forårstegn.

At gå en tur i haven udenom skøjtebanerne selvfølgelig, gør at fingrene kribler for at komme igang med den nye havesæson.

 

 
4 thoughts on “Er foråret mon på vej ?

  1. Ja det er faktisk en fornøjelse at se græsset i haven igen efter al den sne, og i dag med solen på himlen var det fantastisk at gå en tur rundt i haven og glædes over det grønne og de små nye skud der dukker frem, som du også skriver, men samtidig se hvor meget der lige skal gøres i haven når tiden kommer… 🙂
    En ting kunne jeg dog godt være foruden og det er alle de muldvarpe-skud der også er dukket op nu sneen er forsvundet… øv da også :/
    /lillian

    • Ja man får helt forårsfornemmelser af al den sol og fuglenes kvidren..Det er så skønt..Og nu kan det da ikke vare længe før vi kan komme igang med at forspire..

  2. Hyggelig blog. Tak for din hilsen hos mig. Mon ikke, sneen er ved at være væk nu?

  3. Jeg har faktisk stadig en stor del sne i den ene ende af haven nemlig selve køkkenhaven. Så er spændt på når sneen smelter – hvor meget skade vandet kan gøre for de overvinterende planter der. Men har allieret mig med en dyk pumpe som skulle kunne pumpe vandet væk fra haven.

Skriv et svar

