Lindelyst – årets gang i en have på landet…

– en haveblog

Der kom et frøkatalog…

8 kommentarer

Roser på terrassen - som altid blomsterer længe.

Squash og græskar i køkkenhaven.

Der kom et frøkatalog idag med posten fuld af skønne billeder med sommerblomster, flerårige planter og alverdens grønsager både kendte og mindre kendte.

Og straks var jeg forelsket og hengav mig til drømmene om at komme igang med at så og prikle samt plante ud. Ja jeg nåede faktisk så vidt til at drømme om en skøn sommerdag på terrassen, hvor krukkerne er fyldt med store hjemmeavlede sommerblomster og krydderurterne  strutter i vejret.

I år vil jeg gå mere systematisk frem med planlægningen af køkkenhaven. Jeg vil prøve at skrive op hvilke grønsager der er et must og dele pladsen op på papiret. Så håber jeg at få  plads til det hele.  I efteråret da høstsæsonen kom var der flere grønsager jeg “følte” jeg manglede.

Så nu er jeg igang med at sætte kryds ved hvilke planter der skal bestilles og måske prøve lidt anderledes grønsager i år. Der er nu taget hul på planlægningen af dette års køkkenhave – der er mange ønsker så måske er der en lille udvidelse på vej af køkkenhaven i år ..Hvem ved??

I bogen “Mit haveliv” af Claus Dalby (Bogen er beskrevet under Litterær inspiration) beskriver han blomsten “klokkeranke” (cobaea scandens) som jeg vil forsøge mig med i år i min have og så håbe på at den vil blive en succes.

8 thoughts on “Der kom et frøkatalog…

  1. Hej Karina.

    Hvor mon du får frøkataloger fra?

    Jeg kender bestemt godt det der med at mangle noget i køkkenhaven. Det er svært at få det hele med. Både det nødvendige, det man nødigt vil undvære og så lidt nyt og spændende. Det kræver virkelig en del planlægning synes jeg.

    Jeg er spændt på at høre, hvad du ender ud med. God fornøjelse med planlægning og frøindkøb 🙂

    Bedste have-hilsner fra Mette

    • Hej Mette
      Det nye katalog jeg lige har fået er fra zimtrade.dk. Der kommer ca. 4 kataloger om året.
      Jeg synes faktisk det er lidt svært at finde frem til kataloger på nettet som man kan sende bud efter. Måske er jeg lidt gammeldags men jeg kan altså godt lide at sidde med et blad fysisk i hånden og kigge billeder samt krydse af..Havde tænkt på at skrive på bloggen ang. frøfirmaer – om der er nogen der kan anbefale nogen ? Jeg får tilsendt nyhedsmail fra Frøbutikken hvor der altid er gode tilbud på frø og andre ting til haven.

  2. Hej Karina,
    Jeg “fandt” din blog hos Mettes Have under dagens haveblogsurfing – glæder mig til at besøge den igen. Haveblogs er hyggelig læsning her i vintermånederne og mon tro man ikke skal kunne finde tid til det også i kaffepauserne om sommeren.
    Jeg kan anbefale svenske Impecta´s katalog hvis du ikke kender det – det har jeg hygget mig med i mange år og også bestilt fra af og til:
    http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=D&wts.ACTION=loginguest&p=H
    Hilsen Berit fra Irishaven

    • Hej Berit
      Og jeg har lige “opdaget” din blog under min daglige indtagen af haveblogs. Glæder mig også til at følge din
      haveblog. Er spændt på når vi kommer ind i foråret og se hvordan vores haveblogs ændrer sig.
      Tak for tippet omkring frøkataloger – det vil jeg prøve :).
      Mange hilsener Karina

  3. Jeg har lagt min liste af steder hvorfra jeg modtager frøkataloger ind på min blog til frit skue her!

    Men det er også en farlig hobby – man oplever straks et enormt afsavn efter forår, varme og spirekasser! Jeg tror dog aldrig man kan planlægge for tidligt 🙂 God fornøjelse!

    • Hej Nan
      Tak for linket – det vil jeg tjekke. Det er rart at kunne sidde og bestille hjemmefra men giver dig ret at når det er koldt udenfor og
      man ser de skønne billeder bliver behovet sikkert ekstra stort.
      Ja man kan komme langt med planlægning – jeg planlægger ihvertfald den helt store planlægning i år 😉

  4. Hej Karina

    Faldt også over denne liste af frøforhandlere: http://www.havenyt.dk/forhandlerguide/froe_og_loeg/

    Mange hilsner fra Mette

Skriv et svar

