Lindelyst – årets gang i en have på landet…

– en haveblog

At rejse er at leve..

6 kommentarer

At rejse er at leve som vores allesammens HC Andersen sagde..Og jeg vil give ham ret. Det er altid skønt at rejse ud og opleve noget andet end lige det hjemmevante. Men når det er sagt, så er jeg også glad for at komme hjem igen til vores eget lille smørhul.

Efter at min haveinteresse er blevet større med årene er jeg begyndt at kigge mere og mere efter haver og parker og lign. hvor end vi er på ferie henne. Det er sjovt at se, hvor stor forskel der er på haver i udlandet og en traditionel have i Danmark. Og i England hvor der er bevaret mange af de store gamle haver som hørte sig til de store huse er der virkelig belæg for at se nogle historiske haver.

Sidste år besøgte jeg London og ifb. med at jeg skulle se Kensington Palace faldt jeg nærmest over den  have som lå i forbindelse med slottet og hvor der var offentlig adgang.

 Jeg besøgte haven i september måned og den blomstrede i fuldt flor. Der var mange blomster som stadig blomstrede og mere eksotiske planter som palmer var der også, da det engelske klima jo er en lille smule varmere end her i Danmark.

Hele vejen rundt gik man under nogle store buer som nærmest var en pergola – dog var den ikke dækket af planter på dette tidspunkt. Om dette skyldes årstiden eller en omlægning af planter skal jeg være usagt, men jeg forelskede mig i buerne og kunne sagtens se dem med planter og blomster på. Desuden kunne jeg også kopiere ideen i mindre målestok hjemme i min have.

Det at se andre haver og få ideer med hjem er en ekstra bonus ved at rejse ud og komme hjem igen. Måske bliver ideerne ikke ført ud i livet de første par år, men de giver stadig inspiration i det daglige arbejde.

Jeg har lagt flere billeder ind fra min havetur under Visuel Inspiration.

6 thoughts on “At rejse er at leve..

  1. Hej Karina.

    Som du sikkert allerede har opdaget, så elsker jeg engelske haver 🙂 De kan bare det der med haver de englændere. Når man ser de billeder du har taget, så er det man ønsker sig en større have, mere tid og flere penge….. og en lille smule forår 😉

    Bedste have-hilsner fra Mette

  2. Hej Mette
    Ja de kan bare et eller andet med deres haver og det ser så naturligt ud den måde haven er bygget op på..
    Forår og det at komme i haven har nok desværre lange udsigter..
    Men godt vi har blogs man kan læse og “tale” med andre have folk..
    Og ikke mindst det nye haven som er kommet..Jeg er stadig meget forelsket i et insekthotel og der er op til flere eksempler i bladet. Kunne minde om de billeder du har ..
    Mange hilsener Karina

    • Hej Karina.

      Ja, jeg nyder også hvert eneste blad, der kommer. Hvad med Praktisk Økologi – læser du det? Det er mange spændende og dybdegående artikler.

      Min mand bruger desværre stadig det meste af sin fritid på byggeprojekter i stuehuset, men jeg håber, at der snart bliver tid og overskud til et lille insekthotel – de er bare så super flotte 🙂

      Kh Mette

      • Hej Mette
        Jeg kender ikke bladet Praktisk Økologi men har snuset lidt til det inde på nettet..
        Det er noget du vil anbefale??
        Kan læse at man kan bestille et gratis prøveeksemplar – synes også det er rart med artikler der går mere i dybden med
        tingene..
        Vi er nået meget langt med vores stuehus så der er heldigvis tid til projekter udenfor og vi deler også den store interesse for haven.
        Min mand er glad for at lave blomster selv fra frø og har en forkærlighed for fuchsiaer..så der bliver rift om pladsen i drivhuset når det
        engang bliver færdigt..
        Ja jeg vil igang med et insekt hotel – der er jo frit spil hvordan man vil lave det. Vi er faktisk startet lidt – en del ældre frugttræer måtte desværre
        fældes i efteråret da de ikke kunne mere. Men de har beholdt en stor stub som måske skyder igen og stammen er skåret op og er nu stablet som så kan
        bruges som overnatning til insekter m.m.
        Kh Karina

  3. Ja, jeg kan bestemt anbefale Praktisk Økologi.
    Skynd dig at bestille et gratis prøveeksemplar 🙂

Skriv et svar

