Lindelyst – årets gang i en have på landet…

– en haveblog

Et år er gået i haven..

4 kommentarer

Endnu et kalenderår er gået i haven og jeg synes at der er sket mange ting i og omkring haven. Jeg har nået mange af mine drømme men har stadig mange ting jeg gerne vil lave og prøve. Men er det ikke sådan med en have at den til stadighed er i forandring ? I skrivende stund har jeg en plan og måske til foråret kommer der andre ting op som jeg har lyst til og er blevet inspireret til at prøve.

I foråret lavede min mand et dejligt arbejdsbord under et udhæng med plads til alle de små haveredskaber og plads til at der kan såes, prikles og laves stiklinger hele året igennem. Det har været brugt flittigt.

Køkkenhaven er blevet udvidet så nu er der hele 3 sorter jordbær så sæsonen er blevet forlænget. Der kom også nye bærbuske til i form af blåbær buske og tornfrie brombær. Jeg er spændt på om jeg kan få disse buske til at trives da jeg har haft dem før og havde ikke held med det tidligere men forhåbentlig har jeg lært af mine fejl.

Mit nye arbejdsbord

Jeg har lavet et staudebed i min køkkenhave hvor stauderne står på rækker og det er primært stauder til afskæring og tørring (dekorationsbrug). Det er et bed jeg er meget spændt på at se udviklingen i de næste par år.

Har i år forsøgt mig med pyntegræskar – som skulle bruges i dekorationer i løbet af efteråret. Jeg havde mange planter som både var store og flotte,men der kom ikke så mange græskar som jeg havde håbet på. Og de planter som skulle levere Halloween græskarrene i år – ja de satte små pynte græskar istedet for. Jeg ved ikke lige hvor det var det gik galt men vi prøver igen i år.

Det første pyntegræskar

Det var også året hvor jeg fik min første Gunnera som jeg er meget glad for. Solitære stauder er jeg meget glade for og jeg er meget spændt på denne plante som jeg har set flere eksemplarer af i andre haver som er gigantiske. Bliver spændende om min plante også vokser sig til en gigant størrelse.

Gunnera midt på sommeren

Der har været tid til inspirationsbesøg i andre haver under “Åben have” festivalen arrangeret af haveselskabet HAVEN samt et besøg på Clausholm Slots plantemarked.

Og jeg har opdaget glæden ved at “blogge” med andre havefolk og på den måde dele den fælles interesse for glæden ved at se tingene spire og få ting til at gro. Desuden fik jeg mod på at lave min egen haveblog og har faktisk fået mit haveliv til at vare længere end kun den tid man kan lave noget udenfor.

Herfra skal lyde et godt nytår til alle med ønsket om mange gode timer i haven.

4 thoughts on “Et år er gået i haven..

  1. Hej Karina.

    I disse dage er det svært at lade være med at tænke tilbage på året der gik i haven. Alle de glæder haven gav i løbet af året. Samtidig er der mange tanker i gang om det kommende nye haveår. Alt det man er spændt på og glæder sig til at se igen 🙂

    Jeg glædes også over denne “blog verden” – en verden fuld af haveglæde og ny inspiration. Ser frem til år 2011 i selskab med bl.a Lindelyst.

    Godt Nytår og på gensyn i 2011

    Bedste nytårshilsner fra Mette.

    PS: Super flot have-bord 🙂

    • Hej Mette
      Ja det er forventningens glæde man har i kroppen til de lange varme dage og de dage hvor sommerregnen siler ned – og imens nyder man sin have og får virkeliggjort nogle af de ideer man har.
      Jeg ser også frem et nyt år med mange nye have indtryk og ideer – det er dejligt at man kan inspirere hinanden.
      Også godt nytår til dig og dine.
      Mange hilsener Karina
      Ps Er også glad for mit havebord -arbejder på overtalelse til projekt mistbænk 🙂

  2. Kære Karina

    Jeg har været lidt langsom med at opdage din blog, men nu er den med på listen og jeg vil glæde mig til at følge dit haveliv i 2011. Godt nytår.

    Bedste nytårshilsner
    Birgitte

    • Kære Birgitte
      Også godt nytår til dig..
      Ja det er skønt at følge med i hinandens haveliv og blive inspireret..Jeg glæder mig også til at følge din have og blog som jeg har fulgt et stykke tid på sidelinien..Har haft lidt problemer med at komme til at kommentere på indlæg men det er begynderfejl fra min side 😉
      De bedste havehilsener Karina

Skriv et svar

